کتاب دوره مختصر منطق صوری خوانساری

دسته بندي : علوم انسانی » کتابداری
دانشجویان و کاربران عزیز محتوای فایل نسخـه کامـل کتاب دوره مختصر منطق صوری تالیف محمد خوانساری می باشد که در قالب فایل pdf و در حجم 215 صفحه با بهترین کیفیت تهیه و تدوین گردیده است.

مشخصات محصول:

عنوان: دوره مختصر منطق صوری

تالیف: محمد خوانساری

تعداد صفحه: 215 صفحه

فرمت فایل: pdf

مختصر توضیحات:

از وقتی که منطق یونانی به زبان عرب ترجمه شد، اعجاب بزرگان و دانشمندان اسلام را برانگیخت و توجه و قبولی تام یافت، و در نزد حکما و متکلمین مقامی مخصوص احراز کرد. منطق را تنها وسیله بازشناختن حق از باطل می دانستند و کتاب های منطق را با شور و شوقی تمام گرد می آورند و در نزد استاد میخواندند و در آن موشکافی میکردند و مدتی از عمر گرانبها و جوهر جان و دماغ خود را بر آن مصروف می داشتند.

نگارنده در این کتاب مختصر سعی وافی در تسهیل مطالب منطقی مبذول داشته و اهتمامی تام بکار برده است که فهم مطالب برای مبتدیان این فن آسان باشد. این کتاب به عنوان متنی درسی دانشگاهی- برگزیده ای از دو جلد “منطق صوری” است.

و علم و اقسام آن

(تصور و نصدیق) بعضی آگاهی و علم (Connaissance) را جزو تصورات بدیهی و بنابراین مستغنی از تعریف دانسته اند و گفته اند که علم از کیفیات نفسانی و وجدانی است که هر کس آنرا بطور وضوح در خود مییابد و بنابراین همچنانکه هر کس میداند لذت و الم و گرسنگی و تشنگی چیست، میداند که علم و آگاهی یعنی چه, و حتی جماعتی علم را غیرقابل تعریف دانسته اند (۱) و دسته ای از ایشان گفته اند تعریف علم مستلزم دور است، زیرا هر چیزی بوسیله علم شناخته می شود و علم را باید بوسیله خود علم شناخت (۲).

اما دیگران در مقام تعریف علم برآمده و گفته اند: العلم و الصورة الخلاصيلة مين الشيء عند العقل (۱). بعنی علم عبارت از صورتی است که از شیء در نزد عقل یا قوه مدرکه حاصل شود. مانند علم ما يفلان شخص یا بانسان و حیوان ومثلث و کره و آهن و فلز ، و مانند علم باینکه زمین کروی است، و مجموع زوایای مثلث مساوی با دو قائمه است.

مثلا از فلان شخص که شما تاکنون ندیده و اسمش را نيز نشنیده اید، صورتی در ذهن شما موجود نیست. اما همینکه او را دیدید و باو متوجه شدید، صورتی از او در آینه ذهن شما بوجود می آید و در این حال شما علم و آگاهی تازهای حاصل کرده اید. پس فرق عالم و جاهل در این است که در ذهن عالم صوری بوجود آمده که ذهن مجامل فاقد آنهاست. درواقع ذهن بمنزله آینه است که صور اشیاء در آن منتفش و مرتسم می گردد. وجه تشابه ذهن به آینه آن است که:

اولا- تا چیزی مقابل آینه نباشد، نقشی در آن بوجود نمی آید. ذهن هم تاتوچه بامری نکند صورتی از آن چیز در اوحاصل نخواهد شد.

دسته بندی: علوم انسانی » کتابداری

تعداد مشاهده: 19 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

حجم فایل:25 کیلوبایت

 قیمت: 3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: