4,000 تومان
  • فروشنده : daftar

  • کد فایل : 22226
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1628

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق در مورد نفت خاورمیانه

دانلود تحقیق در مورد نفت خاورمیانه

0 1.6k
دانلود تحقیق در مورد نفت خاورمیانه

با دانلود تحقیق در مورد نفت خاورمیانه در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق نفت خاورمیانه را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق نفت خاورمیانه ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد نفت خاورمیانه

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:4 صفحه

قسمتی از فایل:

 نفت خاورميانه: آفت يا موهبت

نرجس‌خاتون براهويي
دسترسی نفت، مهمترین هدف استراتژیک آمریکا پس از امنیت ملی است

سه موضوع مبناي داستان تاريخي نفت را در قرن بيستم و سپس بيست و يکم تشکيل مي‌دهد: نخستين آنها ظهور کاپيتاليسم و بازرگاني مدرن و تبديل نفت به بزرگ‌ترين و فراگيرترين کسب وکار جهان است. نفت به واقع بزرگ‌ترين صنعتي است که در قرن نوزدهم شکل گرفت و بر پايه آن شرکت‌هاي چند مليتي بزرگ بتدريج در طي قرن بيستم تشکيل شدند که کنترل اين مهم‌ترين منبع ثروت بشري را به دست گرفتند. حتي ظهور تکنولوژي مدرن به مثابه کالا در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم هم نتوانست از اهميت نفت بکاهد. به قول برخي از محققان، يک بشکه نفت هنوز تاثيري برابر با پيشرفت در علوم کامپيوتري دارد و تا زماني که انرژي جايگزين ديگري يافت نشود، تاثير دامنه دار نفت بر اقتصاد جهان ادامه خواهد يافت و هنوز شرکت‌هاي نفتي درآمدزا ترين شرکت‌هاي اقتصادي باقي مي‌مانند.
موضوع دوم پيوستگي نفت به عنوان کالاي تجاري با استراتژي‌هاي ملي و بين‌المللي است. از نيمه دوم قرن بيستم نفت کانون منازعات و تحولات جهاني و منطقه‌اي قرار گرفته است، هر چند غرض اصلي يعني نفت در منازعات پوشيده مانده است. از آنجا که نفت و فرآورده‌هاي آن مبناي توسعه صنعتي کشورهاي قدرتمند جهان را تشکيل مي‌داد، دسترسي به آن تضمين‌كننده تداوم جريان توسعه و نيز قدرت بود. از همين رو است که جوزف ناي تئوريسين روابط بين‌الملل اين غرض را آشکارا بيان مي‌کند و معتقد است، تنها دلايلي که به ورود ايالات متحده به جنگي مستقيم مشروعيت مي‌بخشد، يکي وقتي است که خاک کشور مورد حمله قرار گيرد و ديگري مورد تهديد قرار گرفتن دسترسي ايالات متحده نفت است. علاوه بر اين، نفت، جرياني از ثروت و در نتيجه اهميت و نقش بين‌المللي در کشورهاي کوچکي ايجاد کرد که پيش از آن در عرصه سياست جهاني نه نقش و نه اهميتي خاص داشتند. کشورهاي عرب دارنده نفت در دهه 70 با تحريم نفتي کشورهاي غربي که به حمايت از اسرائيل در تهاجم به سرزمين‌هاي عربي برخاسته بودند، قدرت خود را به رخ کشيدند و شوکي عظيم به جهان وارد کردند که افزايش قيمت نفت تنها يکي از پيامدهاي آن بود.


4,000 تومان