10,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 43541
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2311

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد مسجد شيخ لطف الله

دانلود تحقیق درمورد مسجد شيخ لطف الله

0 2.3k
دانلود تحقیق درمورد مسجد شيخ لطف الله

با دانلود تحقیق در مورد مسجد شيخ لطف الله در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق مسجد شيخ لطف الله را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق مسجد شيخ لطف الله ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد مسجد شيخ لطف الله

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:66 صفحه

قسمتی از فایل:

يكي از زيباترين آثار تاريخي اصفهان كه هر تماشا كننده اي را خيره مي كند و نسبت به هنرمنداني كه در انجام آن دخيل بوده اند باظهار تحسين و اعجاب واميدارد مسجد شيخ لطف الله است كه در ضلع شرقي ميدان نقش جهان مقابل عمارت عالي قاپو (دولتخوانه مباركه) واقع شده و بواسطه كاشيكاري هاي معرق داخل و خارج گنبد و كتيبه هاي عالي كه مقداري از انها بخط عليرضاي تبريزي عباسي(2) است از زيبائي و ظرافت كمتر نظير دارد. اين مسجد كه شاهكاري از معماري و كاشيكاري ايران در نيمه اول قرن يازدهم هجري است بفرمان شاه عباس اول ساختمان آن شروع‌‌[1] شده و سر در زيباي آن در سال 1012 هجري به پايان رسيده و سال اتمام ساختمان و تزئينات كاشيكاري آن 1028 هجري قمري است. سال اتمام سر در مسجد بموجب كتيبه اي كه به خط ثلث با كاشي سفيد معرق بر زمينه لاجوردي نوشته شده به شرح زير است:

” امر با نشاء هذا المسجد المبارك السلطان الاعظم و الخاقان الاكرم محيي مراسم آبائه الطاهرين مروج مذهب الائمه المعصومين ابوالمظفر عباس الحسيني الموسوي الصفوي بهادر خان خلد الله تعالي ملكه و اجري في بحار التأييد فلكه ب محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين صلوات الله و سلامه عليه و عليهم اجمعين متبها علي رضا العباسي 1012“(1) و سال اتمام ساختمان مسجد (1028 هجري قمري) در داخل محراب كاشيكاري معرق بي نظير آن در دو لوحه به خط نستعليق سفيد بر زمينه كاشي لاجوردي بشرح زير آمده است :

” عمل فقير حقير محتاج برحمت خدا محمد رضا بن استاد حسين بناء اصفهاني 1028“



(1)سفرنامه هاي سياحتي كه نام برده شد بزبان فارسي ترجمه شده و كسانيكه علاقه مند باشند تغييرات اين ميدان را در دو قرن اخير مطالعه نمايند ميتوانند بكتابهاي سياحان مزبور مراجعه نمايند.

(2)عليرضاي تبريزي از خوشنويسان بزرگ زمان شاه عباس اول است كه چون به خدمت شاه عباس در آمد خود را عليرضاي عباسي خواند.اين خوشنويس استاد در تبريز شاگرد ملا محمد حسين تبريزي و علاءالدين محمد بن محمد تبريزي معروف به (علاء بيك) بود و خط ثلث و نسخ را نيكو مي نوشت. پس از انكه در زمان شاه محمدخدا بنده پدر شاه عباس تركان عثماني آنشهر را بتصرف آوردند عليرضا از انجا بيرون آمده و به قزوين پايتخت دولت صفوي رفت و در مسجد جامع آنشهر منزل گرفت و بكار كتابت مشغول شد و قسمتي از كتيبه هاي آن مسجد را با چند قرآن در آنجا تمام كرد ولي چون مي خواست كه در خط نسخ تعليق نيز استاد شود به شمق اسن خط همت گماشت و در اندك زمان بزور و قوت ام الخطوط كه عبارت از ثلث است خوش نويس شده و خط را بجائي بلند رسانيد و در هفت خط مخصوصا در خطوط ثلث و رقاع و نستعليق استادي كم نظير شد.

عليرضا روز پنج شنبه اول شوال سال 1001 هجري قمري بخدمت شاه عباس در آمد و در زمره نديمان مخصوص وي داخل شد و شاه جمعي از خوشنويسان مانند محمد رضا امامي و محمد صالح اصفهاني و عبدالباقي تبريزي را بدو سپرد تا زير دست او خط ثلث را بياموزند عليرضاي عباسي تا پايان عمر در زمره مقربان و نديمان مخصوص شاه بود و در سفر و حضر در سلك مقربان شرف اختصاص داشت و بتفقدات و انعامات و نوازش هاي بيغايات سرافراز و مفتخر بود و به لقب (شاه نواز) ملقب شد. محبت و علاقه شاه عباس به اين مرد هنرمند بدان پايه بود كه گاه او مي نشست و شمعي بدست مي گرفت تا عليرضا در روشنائي آن كتابت كند.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر