7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 43776
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1646

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس

دانلود تحقیق درمورد تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس

با دانلود تحقیق در مورد تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تاريخچه حرم حضرت ابوالفضل العباس

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:19 صفحه

قسمتی از فایل:

       حرم ابوالفضل(عليه السلام) در فاصله تقريبىسيصدمترى و در شمال حرم امام حسين(عليه السلام)قرار دارد; يعنى در همان جايى كه آن حضرت به شهادت رسيد و در آن به خاك سپرده شد و بر مرقد او بنايى ساختند. اين بنا شامل يك صحن، بارگاه و گنبدى پوشيده از كاشى و دو گلدسته با سرگلدسته هاى طلاكارى شده است.

      از ديرباز همه تغييرها و توسعه هايى كه در حرم امام حسين(عليه السلام) پديد آمده، كمابيش حرم حضرت عباس(عليه السلام) را نيز در برگرفته و همه كسانى كه به بنا و نوسازى حرم امام(عليه السلام)پرداخته، به بنا و نوسازى حرم آن حضر ت نيز توجه كرده اند، خواه در بناى صحن، خواه گنبد و بارگاه و خواه گلدسته ها. البته از جزئيات نخستين بنايى كه بر مرقد آن حضرت ساخته شد، اطلاعات روشنى در دست نيست و آنچه در دست داريم اطلاعاتى مربوط به طرح و نقشه حرم‌، عناصر بنا، چگونگى معمارى و تزيين ها در دوره قبل از قرن هفدهم ميلادى است.

به هر روى، حرم حضرت عباس(عليه السلام) قطعهاى از سرزمين مباركى ا ست كه خداوند به ديده عنايت در آن نگريسته و آن را كعبه دلها كرده است. حرم آن بزرگ، مجموعه اى است داراى4370 متر مربع مساحت كه مرقد عباس(عليه السلام) را در ميان دارد. گنبد خانه اى مستطيل شكل با ابعاد 110 در 120 متر و با چهار رواق در چهار طرف. محوطه اى روباز اين گنبد خانه و رواق ها را در ميان گرفته كه آن را صحن گويند.

حرم حضرت عباس(عليه السلام) در كليات نقشه و طرح بنا با حرم امام حسين(عليه السلام) تفاوتى چندان ندارد و تنها تفاوت در تعداد رواق هاى پيرامون گنبد خانه و همچنين غرفه هاى پيرامون صحن است. قبر درست در ميان گنبد خانه است و بر روى آن صندوق گرانبها از جنس شيشه است و روى آن نيز صندوق مشبك نقره اى يا ضريحى كه آن را «صندوق خاتمى » گويند.

تاريخ روايت مى كند كه آل بويه (ديالمه) علا قه مندترين خاندان به اهل بيت بودند. همين حكمرانان بودند كه ياد و نام حسين(عليه السلام) و برادرش عباس را زنده و جاودانه ساختند; بويژه در روزگار حكمرانى عضدالدوله ديلمى كه اعلام تشيع كرد و حرم حضرت ابوالفضل و گنبد و بارگاه آن مرقد را ساخت. در دوران صفويه تحول چشمگيرى در بنا و نوسازى حرم روى دادو در همين دوران بود كه شاه طهماسب صفوى به سال 1032 ه .ق. (=1622 م.) به تزيين گنبد با كاشى همت گماشت. ضريحى بر روى «صندوق خاتمى » نصب كرد. رواق و صحن را نظم و سامان داد. ايوان نخستين درِ حرم را ساخت و فرشهاى گرانبهايى از ايران براى مفروش كردن حرم فرستاد. درسال1153 ه .ق. نادرشاه افشار هديه هاى فراوانى به حرم هديه كرد و برخى از بناهاىحرم را نيز آينه كارى كرد.

در سال 1172 ه .ق. وزير انديشمند او به زيارت كربلا رفت. صندوقى را كه بر روى قبر بود نوسازى كرد و در رواق هم نوسازيهايى به عمل آورد و چلچراغى براى نهادن شمع در آن به منظور روشن كردن حرم هديه داد.در سال 1236 ه .ق. محمدشاه قاجار فرمان داد ضريحى نقرهاى بر مرقد آن حضرت بسازند.در سال 1259 ه .ق. محمدعلى شاه پسر سلطان ماجد شاه از شاهان هند، گنبد خانه حرم حضرت عباس(عليه السلام) را نوسازى كرد.

پس از هجوم وهّابيان به سال 1216 ه .ق. كه به غارت و تخريب حرم امام حسين و حضرت عباس(عليهما السلام) انجاميد‌، فتحعلىشاه قاجار به نوسازى حرم پرداخت و از جمله، گنبد حرم حضرت عباس را كاشىكارى كرد. در سال 1263 ه .ق. سلطان عبدالمجيد محمود عثمانىدو شمعدان تزيين يافته به گلبرگهايى طلايى به حرم حضرت عباس هديه كرد كه همچنان در حرم وجود دارد.در سال 1266 ه .ق. سلطان عبدالمجيد خان عثمانى، همچنين بناى حرم حضرت عباس(عليه السلام) را نوسازى كرد.

مادر سلطان عبدالمجيد نيز در سال 1266 ه .ق. پردههاى حريرى به حرم حضرت ابوالفضل هديه كرد. در جريان نوسازيهاى اخير صندوق داخلى ضريح «صندوق خاتمى »، عبارت «يا اباالفضل العباس(عليه السلام) أدركنى 1264 ه .ق.» را بر آن يافتند.

بعدها حكمرانان بهرة هند سقف ضريح را با سقفى ديگر از چوب جاوه جايگزين كردند.بر تبديل اين سقف به سقف جديد، ميرزا محمدباقر راجة حائرى نظارت داشت و استاد اسماعيل نجار كار تزيين آن را انجام داد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر