8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 43909
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2438
  • تعداد فروش: 2

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد سفرنامه ناصر خسرو

دانلود تحقیق درمورد سفرنامه ناصر خسرو

0 2.4k
دانلود تحقیق درمورد سفرنامه ناصر خسرو

با دانلود تحقیق در مورد سفرنامه ناصر خسرو در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق سفرنامه ناصر خسرو را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق سفرنامه ناصر خسرو ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد سفرنامه ناصر خسرو

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:33 صفحه

قسمتی از فایل:

جده - شهرى بزرگ است و باره‏اى حصين دارد، برلب دريا، و در او پنج هزار مرد باشد. بر شمال دريا نهاده است و بازارهاى نيك دارد. و قبله مسجد آدينه سوى مشرق است و بيرون از شهر هيچ عمارت نيست الا مسجدى كه معروف است‏به مسجد رسول عليه الصلوة و السلام. و دو دروازه است‏شهر را: يكى سوى مشرق كه رو با مكه دارد و ديگر سوى مغرب كه رو با دريا دارد. و اگر از جده بر لب دريا سوى جنوب بروند به يمن رسند، به شهر صعده، و تا آنجا پنجاه فرسنگ است. و اگر سوى شمال روند به شهر جار رسند، كه از حجاز است. و بدين شهر جده نه درخت است و نه زرع، هرچه به كار آيد از رستا آرند. و از آنجا تا مكه دوازده فرسنگ است. و امير جده بنده امير مكه بود و او را تاج المعالى بن ابى الفتوح مى‏گفتند. و مدينه را هم امير، وى بود. و من به نزديك امير جده شدم و با من كرامت كرد، و آن قدر باجى كه به من مى‏رسيد از من معاف داشت و نخواست، چنانكه از دروازه مسلم گذر كردم. و چيزى به مكه نوشت كه: اين مردى دانشمند است از وى چيزى نشايد بستدن.

روز آدينه نماز ديگر از جده برفتيم. يك شنبه سلخ جمادى الآخرة به در شهر مكه رسيديم. و از نواحى حجاز و يمن خلق بسيار، عمره را، درمكه حاضر باشند اول رجب، و آن موسمى عظيم باشد. و عيد رمضان همچنين. و به وقت‏حج [نيز] بيايند. و چون راه ايشان نزديك و سهل است، هر سال سه بار بيايند.

صفت‏شهر مكه، شرفها الله تعالى - شهر مكه اندر ميان كوهها نهاده است نه بلند. و از هر جانب كه به شهر روند تا به مكه نرسند نتوان ديد. و بلندترين كوهى كه به مكه نزديك است كوه ابوقبيس است، و آن چون گنبدى گرد است چنانكه اگر از پاى آن تيرى بيندازند بر سر رسد، و در مشرقى شهر افتاده است، چنانكه چون در مسجد حرام باشند، به دى ماه، آفتاب از سر آن برآيد. و بر سر آن ميلى است از سنگ برآورده، گويند ابراهيم، عليه السلام، برآورده است. و اين عرصه كه در ميان كوه است‏شهر است، دو تير پرتاب در دو بيش نيست. و مسجد حرام به ميانه اين فراخناى اندر است. و گرد بر گرد مسجد حرام شهر است و كوچه‏ها و بازارها و هر كجا رخنه‏اى به ميان كوه در است ديوار باره ساخته‏اند و دروازه برنهاده. و اندرشهر هيچ درخت نيست، مگر بر در مسجد حرام، كه سوى مغرب است، كه آن را باب ابراهيم خوانند بر سر چاهى درختى چند بلند است و بزرگ شده. و از مسجد حرام بر جانب مشرق بازارى بزرگ كشيده است، از جنوب سوى شمال و بر سر بازار از جانب جنوب كوه ابوقبيس است و دامن كوه ابوقبيس صفاست، و آن چنان است كه دامن كوه را همچون درجات بزرگ كرده‏اند، و سنگها به ترتيب رانده كه بر آن آستانه‏ها روند خلق، و دعا كنند، و آنچه مى‏گويند، «صفا و مروه كنند»، آن است. و به آخر بازار از جانب شمال كوه مروه است و آن اندك بالاى است، و بر او خانه‏هاى بسيار ساخته‏اند، و در ميان شهر است. و در اين بازار بدوند، از اين سر تا بدان سر. و چون كسى عمره خواهد كرد، اگر از جاى دور آيد، به نيم فرسنگى مكه هر جا ميلها كرده‏اند و مسجدها ساخته، كه عمره را از آنجا احرام گيرند. و احرام گرفتن آن باشد كه، جامه دوخته از تن بيرون كنند و ازارى بر ميان بندند، و ازارى ديگر يا چادرى بر خويشتن در پيچند و به آوازى بلند مى‏گويند كه: «لبيك اللهم لبيك‏» و سوى مكه مى‏آيند. و اگر كسى به مكه باشد و خواهد كه عمره كند تا بدان ميلها برود و از آنجا احرام گيرد و لبيك مى‏زند و به مكه درآيد به نيت عمره.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر