7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 45204
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1919

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي

دانلود تحقیق درمورد الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي

با دانلود تحقیق در مورد الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد الگوي ارائه خدمات توانبخشي به آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:16 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه‌

 

  انسان‌ از گذشته‌هاي‌ بسيار دور همواره‌ در بستر پر فراز و نشيب‌ زندگي‌ خود، طعمه‌ حوادث‌ و اتفاقات‌ ناشناخته‌ قرار داشته‌ و قرباني‌ بلاياي‌ متعدد بوده‌ كه‌ او را بصورت‌ موقت‌ يا دائم‌ از نعمت‌ سلامتي‌ و زندگي‌ مستقل‌ محروم‌ و با محدوديتهايي مواجه‌ ساخته‌ است‌. قهر و خشم‌ طبيعت‌ بصورت‌هاي‌ گوناگون‌ چون‌ زلزله‌، سيل‌، آتش‌سوزي‌، طوفان‌ و بسياري‌ از عوامل‌ ديگر سلامت‌ او را تهديد نموده‌ و هر ساله گروههاي‌ كثيري‌ از افراد فعال‌ اجتماع‌ را دچار معضل‌ مي‌سازد. فقدان‌ اطلاعات‌ و آگاهي‌ عمومي‌ جامعه‌ موجب‌ مي‌گردد كه‌ پذيرش‌ اين‌ افراد در جامعه‌ و هموار ساختن‌ زمينه‌هاي‌ مساعد و ايجاد بستر مناسب‌ جهت‌ حضور فعال‌ آنها در عرصه‌هاي‌ اجتماعي‌ با مشكلات‌ عديده‌ روبرو گردد. براين‌ اساس‌ ضرورت‌ دارد قبل‌ از بروز حوادث‌ و اتفاقات‌ غيرقابل‌ پيش‌بيني‌ اطلاعات‌ و آگاهي‌هاي‌ مورد نياز در راستاي‌ چگونگي‌ مراقبت‌ از خود و ارائه‌ كمك‌هاي‌ مورد لزوم‌ در اختيار جامعه‌ بويژه‌ افراد مبتلا به‌ ناتواني‌ و معلوليت‌ قرار گرفته‌ تا از اين‌ طريق‌ بتوان‌ ضمن‌ ارائه‌ پيش‌ آگاهي‌ لازم‌، تمهيدات‌ مورد نظر در راستاي‌ پيشگيري‌ از تشديد معلوليت‌ را در آنان‌ فراهم‌ نمود. لازم‌ به‌ ذكر است‌ كه‌ كشور ايران‌ از نظر جغرافيائي‌ در محلي‌ واقع‌ شده‌ كه‌ در آن‌ گسل‌هاي‌ فراواني‌ وجود دارد بطوري‌ كه‌ هرازگاه‌ شاهد وقوع‌ زلزله‌هائي‌ طي‌ سالهاي‌ گذشته‌ بوده‌ايم‌. شهر تهران‌ نيز در قسمت‌ شمال‌ و جنوب‌ خود بر روي‌ دو گسل‌ بزرگ‌ واقع‌ گرديده‌ كه‌ در پهنه‌ خود داراي‌ شكستگي‌هاي‌ كوچك‌ فراوان‌ است‌ و در صورت‌ فعاليت‌ اين‌ دو گسل‌، شهر تهران‌ دچار جابجايي و جنبش‌ خواهد شد. سوابق‌ نشان‌ مي‌دهد كه‌ اين‌ دو گسل‌ در گذشته‌ موجب‌ بروز زلزله‌هائي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ بوده‌ كه‌ آخرين‌ زلزله‌ ثبت‌ شده‌ در تهران‌ مربوط به‌ حدود 70 سال‌ قبل‌ و با قدرت‌ 8 ريشتر به وقوع پيوسته‌ است‌.

در اين ميان وضعيت افراد داراي ناتواني و معلوليت ونيز آن دسته از افرادي كه در هنگام وقوع زلزله دچار ناتواني و معلوليت مي گردند مقداري حساستر است. اين گروه از افراد جامعه به واسطه ناتواني خود قدرت برخورد مناسب در هنگام وقوع زلزله را نداشته و ممكن است معلوليت آنان  تشديد نيز بيابد. اراين رو ضرورت تدوين الگويي براي چگونگي ارائه خدمات توانبخش به اين دسته از افراد جامعه انكار تاپدير است. متاسفانه تاكنون نه در ساززمان هاي امدادي و نه در سازمان هاي متولي خدمات توانبخشي به اين موضوع انديشيده نشده بود.

پژوهش حاضر به قصد تدوين الگوي ارائه خدمات توانبخشي به هنگام وقوع بلاياي طبيعي انجام گرفته است. آنچه در ادامه مرور خواهد شد در دو بخش كلي به صورت مختصر به موضوع پرداخته است:

اول - اصول‌ پيشگيري‌ از تشديد معلوليت‌ و ناتواني‌ و راهكارهاي‌ مناسب‌ جهت‌ مقابله با بلاياي‌ طبيعي‌ براي‌ افراد داراي‌ ناتواني‌ (قبل‌، حين‌ و بعد از بروز بحران)

دوم – مديريت و نحوه ارائه خدمات توانبخشي مورد نياز به افراد آسيب ديده ناشي از بلاياي طبيعي

 

اميد است اين مختصر بتواند راهكارهاي اجرائي مناسبي فراروي دست اندر كاران امور امداد و توانبخشي در سازماندهي خدماتي مناسب و درخور افراد داراي معلوليت و ناتواني در كشور قرار دهد.

 

قسمت اول

 

  الف‌. اصول‌ آمادگي‌ در مقابل‌ بلاياي‌ طبيعي‌

  با توجه‌ به‌ نقش‌ اساسي‌ و مهمي‌ كه‌ اطلاع‌رساني‌ و ارائه‌ آگاهي‌هاي‌ لازم‌ در اجتماع‌ مي‌تواند از يك‌ سو درارتقاء بخشيدن‌ به‌ سطح‌ دانش‌ و بينش‌ جامعه‌ هدف‌ و از سوي‌ ديگر در راستاي‌ پيشگيري‌ و ممانعت‌ از بروز برخي‌ مشكلات‌ و معضلات‌ مربوطه‌ مفيد و مؤثر باشد بنابراين‌ ضرورت‌ دارد در خصوص‌ حوادث‌ و بلاياي‌ طبيعي‌ كه‌ زمان‌ وقوع‌ آن‌ قابل‌ پيش‌بيني‌ نيست‌ از قبل‌ راهكارها و شيوه‌هاي‌ مناسب‌ برخورد با آن‌ بصورت‌ ساده‌ و روشن‌، با استفاده‌ و بهره‌گيري‌ از امكانات‌ و منابع‌ موجود اجتماعي‌ در اختيار افراد بويژه‌ معلولان و خانواده‌هاي‌ آنان‌ قرار گيرد تا در زمان‌ وقوع‌، ضمن‌ اتخاذ روش‌ صحيح‌ مقابله‌، از بروز نقص‌ و يا تشديد معلوليت‌ در خود و اطرافيان‌ جلوگيري‌ گردد. ارائه‌ آموزش‌هاي‌ مربوطه‌ مي‌تواند بصورت‌ زير طراحي‌ شود:

 

1-ـ آموزش‌ و آماده‌ نمودن‌ جامعه‌ (افراد ناتوان‌)

 

  در ارتباط با ارائه‌ اطلاعات‌ و آموزش‌هاي‌ لازم‌ و آماده‌سازي‌ جامعه‌ بويژه‌ افراد ناتوان‌ (معلول‌) براي‌ خورد و مقابله‌ با بلاياي‌ طبيعي‌ و يا ساير حوادث‌، سازمان‌ها و ارگانهاي‌ ذيربط مانند سازمان‌ بهزيستي‌ كشور، وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشكي‌، سازمان‌ آموزش‌ و پرورش‌ كودكان‌ استثنايي، هلال‌احمر، بنياد امور جانبازان‌ و... كه‌ به نوعي با پديده‌ معلوليت‌ و افراد معلول‌ در ارتباط مستقيم‌ هستند، بهترين‌ نقش‌ را مي‌توانند در اين‌ خصوص‌ داشته‌ باشند. اين‌ سازمان‌ها مي‌توانند با برنامه‌ريزي‌ دقيق‌ و هماهنگ‌ و با استفاده‌ از تسهيلات‌ و امكانات‌ موجود در جامعه‌ و با اتخاذ روش‌ها و تدابير خاص‌ (انتشار جز وات و كتب‌ آگاه‌ كننده‌، پخش‌ برنامه‌هاي‌ راديويي و تلويزيوني‌، انتشار مطالب‌ و اطلاعات‌ لازم‌ از طريق‌ نشريات‌ و...) زمينه‌هاي‌ لازم‌ را در خصوص‌ دستيابي‌ به‌ اهداف‌ مورد نظر مهيا نمايند. برخي‌ از راهكارهايي‌ كه‌ مي‌تواند مورد استفاده‌ قرار گيرند عبارتند از:

1ـ1 برنامه‌ريزي‌ و تدوين‌ طرحي‌ جامع‌ و مناسب‌ جهت‌ جمع‌آوري‌ اطلاعات‌ مورد نياز در خصوص‌امكانات‌ موجود در جامعه‌ و تمهيدات‌ لازم‌ در زمينه‌ چگونگي‌ بر قراري‌ ارتباط سريع‌ و آسان‌ با افراد ناتوان‌ (مشخصات‌ كامل‌ محل‌ سكونت‌ و نوع‌ محدوديت‌ فرد ناتوان‌ و ...) و همچنين‌پيش‌بيني‌ لازم‌ در خصوص‌ در دسترس‌ بودن‌ خدمات‌ مورد لزوم‌ در مواقع‌ بروز بحران‌ براي‌ اين‌گونه‌ افراد

2ـ1 با توجه‌ به‌ اين‌ كه‌ برخي‌ از حوادث‌ را مي‌توان‌ به طريقي از قبل‌ پيش‌بيني‌ كرد ضرورت‌ دارد با استفاده از امكانات‌ موجود در جامعه‌ ضمن‌ همكاري‌ با سازمان‌ها و نهادهاي‌ مرتبط مانندصداوسيما نسبت‌ به‌ انعكاس‌ اطلاعات‌ و آگاهي‌هاي‌ مورد نياز بصورت‌ مختلف‌ و تاكيد بر رعايت‌نكات‌ ايمني‌، معرفي‌ پناهگاههاي‌ امن‌ جهت‌ اسكان‌ و انتقال‌ افراد، پخش‌ بروشورهاي‌ حاوي‌نكات‌ ضروري‌ و ساير روش‌هاي‌ مورد نياز جهت‌ مطلع‌ نمودن‌ افراد در مواردي‌ كه‌ بحران‌ ايجاد ميگردد اقدام‌ نمود.

 3-1 بهره‌گيري‌ از شيوه‌هاي‌ موثر و مورد اعتماد در راستاي‌ انتقال‌ افراد مبتلا به‌ نات


7,000 تومان