7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 47659
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1935

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد پيدايش آق قو يونلو ها

دانلود تحقیق درمورد پيدايش آق قو يونلو ها

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد پيدايش آق قو يونلو ها

با دانلود تحقیق در مورد پيدايش آق قو يونلو ها در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق پيدايش آق قو يونلو ها را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق پيدايش آق قو يونلو ها ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد پيدايش آق قو يونلو ها

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:18 صفحه

قسمتی از فایل:

در اوايل قرن 15 ميلادي ( قرن نهم هجري ) در نتيــجه ضعف تيموريان ، كشور ايران به دست  2  قبيلــه تركمن

 آق قو يو نلو و قره قويونلو افتاد كه  نزديك يك صد سال با يكديگر در حال جنگ و منازعه بودند. 1

قرا قويونلو به معناي «  دارندگان گوسفند سياه » مي باشند ، آق قويونلو به معناي  « دارندگان گوسفند ان سفيد » آمده است ، علامت و نشانه هاي سلسله اي  اين دو اتحاديه بر روي سكّه ها ، اسناد و سنگ قبر ها هيچ ارتباط روشنگرانه با اسمهايشان ندارند.  *  2

 آنچه در مورد وجه تسميه اين دو قبيله در كتاب حكومت تركمانان قراقويونلو و آق قويونلو در ايران آمده اين است كه در زندگيو اقتصاد  اين قبايل  گوسفند نقش حياتي داشته بر روي سنگ قبر هاي خود نماد اين گوسفند را حك مي كردند و شكل آنرا بر روي سنگها حجاري كرده اند,2 كلمه متضاد(آق_قره)شايد به دليل نشان دادن اختلافات ميان خود بكار مي برده اند.

در اين مقاله اختصاصا به دوره و حكومت آق قويونلو ها پرداخته مي شود ، « اينان اتحاديه قبايل تركماني بودند كه در منطقه ديار بكر و پس از دوره مغول در قرن 14 ميلادي ( قرن هشتم هجري ) پديد آمد و تا حدود سال 908 هجري مقارن با 1502  ميلادي دوام آورد . آق قويونلو ها كه ابتدا به صورت قبيله اي زندگي مي كردند كم كم اماراتي تشكيل دادند و به مقام سلطاني رسيدند و سپس با تشكيل اتحاديه قبايل تركمان ، رفته رفته امپراطوري نسبتا بزرگي را به وجود آوردند » 3

« بعد از اينكه اوزون حسن بر قراقويونلو ها غلبه پيدا كرد برخي از طوايف ايل بزگ افشار  و طوايف قاجار كه از قراقويونلو ها اطاعت مي كردند به ايل آق قويونلو پيوستند بعد ها برخي از طوايف ايل ذوالقدر نيز به جرگه متحدان آق قويونلو ملحق شدند و اتحاديه بزرگي از تركمانان آق قويونلو  بوجود آمد » 4

نسبت آق قويونلو ها را به با يندر خان مي رسانند ، بايندر در فهرست قبايل رشيد الدين به يكي از قبيله هاي بيست و چهارگانه اوغوز ها اطلاق شده است ، در كتاب دده  قورقود ( حماسه تركي ضبط شده  در حدود 1400 م ) نام يكي از حكام اوغوز بايندر مي باشد كه وي را خان خانان مي نامند » 5  

«در منابع بايندر **  و يا بايندر به مترادف با آق قويونلو به كار رفته است : به هر حال نام ايل بايندر در سدة هشتم

 


  *بر روي آثار باقيمانده از آن دوران اين مطلب صدق مي كند «پرچم سفيد اوزون حسن كه در جنگ اتلق بلي ( در سال 878 ه . ق ) بدست سلطان محمد فاتح افتاده ، و در حال حاضر در موزة كاخ توپقاپي نگهداري مي شود ،شكل گوسفند ديده نمي شود .

**  بايندر در لغت به معني متمكن و مالدار آمده است و از آنجا كه آق قويونلوها ثروت و مكنت فراوان داشتند به بايندر يان مشهور شدند .7

 

/ چهاردهم در آسياي صغير سر زبانها افتاده است . اسمهاي بعضي از جايهاي آناتولي مركزي كه بايستي با زمان فتوحات اوغوز رابطه داشته باشد ، اين فرضيه را پيش مي كشد كه بايندريها در فتح آسياي صغير به دست سلجوقيان شركت داشته اند . ايل بايندر پس از سقوط سلسلة آق قويونلو در تريپولي و حلب و نيز در جنوب سيلواس اسكان گزيدند 6 »

آ قويونلوها در ناحيه اي كه مركز آن ديار بكر بود و زير ساية فعاليت و كارداني رهبرشان قرا عثمان بيك ، حكومتي را بنياد نهادند .  آق قويونلوها رفته رفته با تركمنهاي حلب و ناحية مرعش و ايل ذوالقدر متحد شدن و بدين ترتيب بسياري از حكام محلي را توانستند از ميان بردارند و يا برخي از آنان را مطيع خود سازند .8 »

بعد از اينكه قره عثمان با تيمور در جهت سركوبي قره قويونلوها همكاري نمود تيمور بعد از پيروزي و هنگام ترك آسياي صغير ، قره عثمان را به امارت تمامي نواحي  ديار بكر منسوب ساخت و قدرت آق قويونلوها از اينجا آغاز شد . عثمان بيك وقتي به دياربكر رسيد موفق شد طوايفي را كه در اطراف برادرانش گرد آمده بودند به طرف خود جلب كند و بدين ترتيب دولت آق قويونلو را در اين شهر بنيان گذارد .

كم كم تبديل به حكومت قدرتمندي شد و توانستند با وجود منازعات و اختلاف داخلي و خانوادگي تا 917 هجري (1508 ميلادي ) به عمر خود ادامه دهند اما سرانجام به دست شاه اسماعيل صفوي از ميان رفت.

اوج قدرت و عظمت آق قويونلوها به دوران اوزون حسن مربوط مي شود كه در پهنة سياسي آن روزگار به صورت قدرتي برتر ظهور كردند . دولت عثماني بعد از فتح استامبول به دست سلطان محمد فاتح يك خطر جدي براي كشورهاي اروپائي محسوب شد .*   پس درصدد برآمدند تا در شرق با كشوري كه توان مقابله با اين قدرت عظيم را دارد  دست دوستي و اتحاد دراز كنند و بهترين قدرت ، قدرت آق قويونلوها ( اوزون حسن ) بود . از جمله دولتهايي كه خواستار اتحاد با ايران بود  دولت ونيز از كشور ايتاليا بود ه كه به دليل تجارت با مشرق وادويه از لحاظ ثروت كشوري غني بود 9 » اينان همواره سعي كردند تا با مقدمات و تحريكاتي آٌ قويونلوها را به جنگ با دولت عثماني  وادارند تا عثمانيها از اروپائيها غافل شوند .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر