9,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 48809
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1635
  • تعداد فروش: 5

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد قيام 15 خرداد

دانلود تحقیق درمورد قيام 15 خرداد

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد قيام 15 خرداد

با دانلود تحقیق در مورد قيام 15 خرداد در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق قيام 15 خرداد را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق قيام 15 خرداد ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد قيام 15 خرداد

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:42 صفحه

قسمتی از فایل:

بي ترديد، جنبش مردمي پانزدهم خرداد 1342 نقطه عطفي در تاريخ معاصر ايران و برگ زريني از مبارزات حق طلبانه مردم اين مرز و بوم است و از اين رو شايسته است همواره مورد توجه و موضوعي براي تحقيق و پژوهش باقي بماند.

     مقاله حاضر، نگاهي تحليلي به روند شكل گيري قيام 15 خرداد و آثار و نتايج آن دارد.

الف) روند

     قيام 15 خرداد 1342 ريشه در حوادثي دارد كه متعاقب تصويب لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي در مهر 1341 بوقوع پيوسته اند. ناگفته نماند اين لايحه نيز، خود روايت و بخش ديگري از اصلاحات مورد نظر آمريكا در اواخر دهه 30 بود كه به علت مخالفت آيت الله بروجردي با اصلاحات ارضي به تعويق افتاده بود. آيت الله بروجردي در پاسخ به فرستاده شاه كه گفته بود: ما مجبور به انجام اصلاحات ارضي هستيم و كشورهاي همسايه نيز دست به چنين اصلاحاتي زده اند، گفته بود كه كشورهاي همسايه، اول جمهوري شده، بعد چنين اصلاحاتي را انجام داده اند. اينجا كه هنوز سلطنتي است.1 اما با رحلت معظم له در فروردين 1340، مرجعيت يك دست و مطلق شيعيان بويژه ايرانيان از ميان رفت و بتدريج مقام مرجعيت يا به نجف اشرف منتقل و يا در ميان تعدادي از مراجع قم، از جمله امام خميني تقسيم شد. شاه نيز كه اصلاحات مذكور را تا زمان حيات آيت الله بروجردي به تعويق انداخته بود، بلافاصله پس از رحلت ايشان با انتصاب دكتر علي اميني به نخست وزيري در ارديبهشت ماه 1340 درصدد اجراي آنها برآمد. اميني براي آسوده شدن از مخالفت هاي احتمالي علماي قم عليه اصلاحات به قم رفت و با مراجع آن شهر ديدار و به طور خصوصي گفتگو كرد. به هر ترتيبي كه بود، اصلاحات ارضي 20 ديماه همان سال به تصويب رسيد و به اجرا درآمد. امام خميني كه از يك سو ابعاد و نتايج اصلاحات را در هاله اي از ابهام مي ديد و از سوي ديگر متهم شدن به طرفداري از زمين داران مي هراسيد، مخالفتي علني با اصلاحات نكرد و به انتظار تحولات بعدي نشست.

     با اين همه شاه كه از افزايش قدرت علي اميني و نيز اعتماد كامل آمريكا به او در انجام اصلاحات نگران به نظر مي رسيد، به تكاپو افتاد و در سفري به آمريكا به دولتمردان آن كشور قول داد كه حاضر است خودش اصلاحات را انجام دهد. بدين ترتيب اميني در 27 تيرماه 1341 استعفا داد و اسدالله علم به جايش نشست. علم تحصيلات عاليه نداشت و در ميان مردم و مخالفان سياسي چهره خوش نامي نبود. با اين وجود، نفوذ بي نظيري در امور كشور داشت و از نزديكترين و مورد اعتمادترين دوستان شاه به شمار مي رفت.2 او كه مامور اجراي اصلاحات شده بود در 16 مهر 1341 لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي را به تصويب رساند.     

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر