8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 50385
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1637

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد معرق موزاییک

دانلود تحقیق درمورد معرق موزاییک

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد معرق موزاییک

با دانلود تحقیق در مورد معرق موزاییک در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق معرق موزاییک را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق معرق موزاییک ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد معرق موزاییک

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:37 صفحه

قسمتی از فایل:

تعریف معرق کاری در فرهنگ نامه ها

فرهنگ عميد

معرق

مرد كم گوشت و لاغر ، شراب رگدار از آب ، شرابي كه با اندكي آب مخلوط شده باشد ، در فارسي به نوعي از كاشي هم مي گويند كه از تكه هاي ريزريز با اشكال گوناگون ساخته مي شود.

موزائيك

نوعي از نقاشي و خاتم كاري با گچ يا سيمان ، نوعي آجر كه با سيمان و شن هاي رنگين ساخته مي شود

فرهنگ دهخدا

معرق كاري :

ساختن يا نصب كاشي هاي معرق ، معرق كاري در قرن 6 هجري يعني در دوره سلجوقيان به سمت كمال رفت و بسيار متداول گرديد. در قرن هشتم هجري هنرمندان معرق كار بمراتب از هنرمندان عهد سلجوقي جلو افتادند .

 در اين قرن موفق شدند اجزايي را كه اشكال معرق از آنها تشكيل مي يابد كوچكتر كنند و لطيفترين و زيباترين اشكال بنائي و هندسي را در مجموعه اي از رنگهاي زيبا و براق كه جز در فنون و صنايع شرقي مخصوصاً ايراني ديده نمي شود نمايش دهند . مخصوصاً ارزاني معرق بيشتر موجب شيوع آن گرديد . زيرا هزينه ساختن معرقهاي لعاب صدفي دار بمراتب كمتر از هزينه آجرهاي كاشي مينايي بود و علت اين امر واضح است. زيرا در كاشي لازم بود پس از كشيدن رنگ و نقش يك بار ديگر آن را در كوره گذارند و اين عمل گذشته از هزينه اضافي كه داشت چندان مورد اطمينان نبود و چه ممكن بود كاشيها از كوره سالم بيرون نيايد ، صنعت معرق كاري در قرن هاي نهم و دهم هجري به منتهاي ترقي خود رسيد در اين دوره مراكز مهم معرق سازي شهرهاي اصفهان ، يزد ، كاشان ، هرات ، سمرقند و تبريز بود.


 

موزائيك :  ( فرهنگ دهخدا )

مجموعه مكعبهاي كوچك رنگارنگ از مرمر يا اسمالت (smalt) كه رسمي هندسي مانند كتاب را تشكيل مي دهد و در سيمان كار گذاشته شده نوعي آجر كه با سيمان ساده يا رنگين يا ساده ساخته شود

موزائيك Mosaic  )   معرق(          ( دايره المعارف هنر ، نوشته رويين پاكباز )

طرح پيك نما يا انتزاعي ساخته شده از قطعات سنگ ، شيشه ، سفال ، چوب رنگين بر روي ديوار ، سقف ، زمين و غيره هنر موزاييك از ديرزمان شناخته شده بود و تا به امروز نيز كاربرد دارد. در بين النهرين و مصر باستان نوعي موزائيك در اندازه هاي كوچك و براي مصارف تزئيني و زينتي ساخته مي شد ولي روميان آن را چون يك قالب هنري همپايه ديوارنگاري به كار مي بردند . صنعت موزاييك سازي توسط هنرمندان صدر مسيحيت ادامه يافت و در اوايل قرون وسطي به خصوص در قلمرو امپراتوران بيزانسي به اوج شكوفايي خود رسيد ( مثلاً موزاييك هاي كليساي سان وتيله در راونا )

 


 

 

 

تاريخچه معرق كاشي

مركز اوليه صنعت كاشي سازي درشهركاشان بوده و در ابتدا پيدايش پديده اي از نوع تكامل يافته صنعت سفال سازي و ظروف لعابدار و مينايي مي باشد و در نهايت ممتاز ترين نوع كاشي ، خشتي كه در دوران تحول اين صنعت پديد آمد محراب هاي بزرگ ، قوي و كتيبايي پيوسته خطي بود كه براي مساجد و مقابر و اماكن عمومي ساخته مي شد. بزرگترين خانواده كاشي سازان كه در پيشه موروثي مهارت كامل و علم داشتند اولادان ابوطالب بودند زيرا علاوه بر آثار هنري چند نسل متوالي كه تا كنون باقي مانده است در نتيجه كشف كتاب خطي در موضوع دستورهاي فني سفال سازي ،‌ از تحليل و تركيب مواد لازم تا حرارت دادن در كوره و غيره ، تخصص و هنرمندي آنان ثابت و آشكار شده است.

اين كتاب كه در سال 1314 شمسي از كتابخانه مسجد اباصوفيه اسلامبول بدست آمده ، در سال 700 قمري بقلم ابوالقاسم عبداله بن علي بن محمد القاشاني المورخ ، نگاشته و به تاج الدين وزير سلطان محمد خدابنده اهدا شده است . مؤلف نامبرده از جمله مورخين و كساني است كه در تأليف كتاب جوامع التواريخ رشيدي شركت و سهم بسزايي داشته است . خود او نيز تاريخ سلطان محمد خدابند را جداگانه تأليف كرده و گذشته از مراتب فضل و دانش وي ، از خاندان ابي طاهر مي باشد. در صنعت كاشي سازي شهرت و مهارت كامل داشته اند . جدش محمد بن ابي طاهر و پدرش علي بن محمد و بردارش يوسف بن علي تا اواخر قرن هشتم هجري سرگرم به اين كار بودند.و نام آنها در آثارشان جاويدان مانده است.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر