10,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54156
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1340

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد قاعده لاضرر

دانلود تحقیق درمورد قاعده لاضرر

0 1.3k
دانلود تحقیق درمورد قاعده لاضرر

با دانلود تحقیق در مورد قاعده لاضرر در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق قاعده لاضرر را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق قاعده لاضرر ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:تحقیق در مورد قاعده لاضرر

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:50 صفحه

قسمتی از فایل:

فهرست مطالب

مقدمه :

فصل اول : بررسي و  تفسير قاعده لاضرر

گفتار اول : مدارك قاعده لاضرر

متن حديث لاضرر

گفتار دوم : معاني قاعده لاضرر

مفاد حقوقي روايت

نقد و بررسي نظرات مربوط به معناي قاعده لاضرر

گفتار سوم : شرح اشكالاتي كه بر قاعده لاضرر وارد شده

فصل دوم : تنبيهات قاعده لاضرر

گفتار اول : دفع ضرر از خود با اضرار به غير

گفتار دوم : تحمل ضرر غير

گفتار سوم : تعارض ضررين بر يك نفر

گفتار چهارم : تعارض ضررين نسبت به دو نفر

گفتار پنجم : تعارض قاعده لاضرر و قاعده تسليط

گفتار ششم : اضرار به غير در اثر اكراه

گفتار هفتم : آيا قاعده لاضرر شامل امور عدمي هم مي‌شود

گفتار هشتم : رابطه خيارات با قاعده لاضرر

گفتار نهم : رابطه قاعده لاضرر باشفعه

گفتار دهم : منع سوء استفاده از حق و قاعده لاضرر

گفتار يازدهم : موارد كاربرد قاعده لاضرر در قانون مدني

 

 

 

 

 

مقدمه

از جمله قواعدي كه در تعديل يا تكميل نصوص شرعي كاربرد مؤثر دارد و احكام فرعي فراواني از آن متفرع شده است قاعده لاضرر يا قاعده نفي ضرر است . با آنكه نصوص شرعي متعددي به عنوان مدرك قاعده مزبور مورد استناد فقها واقع شده است اما بدون ترديد قبح ضرر و حسن جلوگيري از آن و در نتيجه نهي از ضرر از احكامي است كه عقل صرفنظر از متون شرعي يا ادله نقلي به آن حكم مي‌كند و از مستقلات عقليه است به عبارت ديگر اين قاعده از قواعد كلي مبتني بر انصاف است .

اهميت قاعده مذكور به حدي است كه بسياري از فقها از گذشته دور و نزديك در تاليفات و تقريرات خود رساله مستقلي را به آن اختصاص داده‌اند .

مرحوم علامه بزرگوار شيخ مرتضي انصاري از جمله فقهاي بزرگي است كه رساله مخصوصي درباره قاعده لاضرر تنظيم نموده اين رساله در آخر كتاب مكاسب ايشان به چاپ رسيده است و اين در حالي است كه مرحوم شيخ در ذيل قاعده اشتغال در آخر فوائدالاصول نيز قاعده لاضرر را مورد بحث قرار داده است . همچنين مرحوم علامه ملا احمد نراقي در كتاب عوائد الايام و نيز محقق بزرگوار شيخ شريعت اصفهاني در خصوص اين قاعده تحقيق كرده‌اند

در زمان معاصر امام خميني مدظله در اين باب تحقيقي به عمل آورده‌اند كه در ضمن چند رساله ديگر تحت عنوان الرسائل در سال 1384 ه ـ ق در قم به چاپ رسيده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

                  

                    بررسي و تفسيرقاعده لاضرر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گفتار اول : مدارك قاعده لاضرر

1-قرآن

در قرآن كريم آياتي وجود دارد كه مستقيما بر نهي از اضرار تاكيد دارد كه به ذكر چند نمونه از آن مبادرت مي‌گردد .

ــ در آيه 233 سوره بقره چنين آمده است :«لا تضار والده بولدها ولا مولود له بولده » به اين معني كه پدر و مادر نبايد به فرزند خود و خود زيان برسانند يا در صدد زيان رساندن برآيند و يا به پدر و مادر نبايد به سبب فرزند زيان رسانيده شود .

ــ در آيه 231 سوره بقره مي‌فرمايد : « و لا تمسكو هن ضرارا لتعتدو » در اين آيه از اينكه مردان براي ضرر زدن و تجاوز به حقوق زنان آنان را نگهداري كنند و از طلاق آنها خودداري كنند صراحتا نهي شده است .

ــ خداوند در آيه 12 از سوره نساء مي‌فرمايد : « من بعد وصيه يوصي بها او دين غير مضار » يعني از بعد وصيتي كه وصيت مي‌شود به آن يا ديني غير ضرر رساننده . قضيه از اين قرار است كه مي‌فرمايد تركه بين ورثه تقسيم مي‌شود بعد از آنكه مورد وصيت يا ديني كه « غيرمضار » است از تركه خارج گردد يعني وصيتي كه موصي به ورثه ظلم نكرده و ضرر نزده باشد چون ممكن بود موصي به قصد اضرار به ورثه به ديني اقرار كند و بدين وسيله ورثه را از ميراث ممنوع و محروم نمايد .

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر