8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54472
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1620

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه

دانلود مقاله درمورد ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه

0 1.6k
دانلود مقاله درمورد ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه

با دانلود مقاله در مورد ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد ارزيابي اظهارنظر هيأت منصفه

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:18 صفحه

قسمتی از فایل:

چكيده

قضاوت متضمن دو مقوله علم به موضوع و حكم است. امور موضوعي حقايق واقعي خارج از ذهن قاضي هستند كه احراز آنها مي تواند به عهد ههيات منصفه و در پاسخ به سوال قاضي راجع به تحقق يا عدم تحقق هر يك از عناصر مادي و رواني جرم است، در صورت تطابق نظر قاضي با نظر هيات منصفه به تحقق اين عناصر، قاضي است كه حكم به مجرميت و محكوميت مي دهد والا به واسطه حدوث شبهه، متهم بايد تبرئه گردد. اظهار نظر هیأت منصفه در مورد مجرم بودن يا مجرم نبودن متهم و تعيين نوع و ميزان مجازات وي، قضاوت در ماهيت و حكم و معارض با موازين قضائي و شرعي است، ولي نظر هيات منصفه به تخفيف مجازات های تعزيري و بازدارنده و الزام قاضي به تبعيت از آن، نافي استقلال قاضي نيست.

واژه هاي كليدي: هيأت منصفه، قاضي، موضوعي، حكمي.

 


 

1. مقدمه

صرف نظر از حب و بغض حاكميت، به نما يندگي از جامعه در دادرسي كيفري شركت دارند. در واقع اين حضور تجلي افكار عمومي در آراء دادگاه است.

قضاوت متضمن علم به موضوع و حكم است؛ در ابتدا تفكيكي بين اين دو موردنبود، به مرور زمان كشورهاي داراي حقوق كامن لا مثل انگلستان، اي ن تفكيك را دربرخي ر سيدگيها پذيرفتند و قضاوت موضوعي را از قضاوت حكمي جدا كردند،قضاوت موضو عي را به عهدهي هيأت منصفه و قضاوت حكمی را در تكلي ف قاضی دادگاه گذاشتند، به همين خاطر اين نهاد مورد توجه ديگر كشورها نيز قرار گرفت (زراعت،1377: 89). هيأت منصفه به شكل امروزي، اولين بار در سال 1215 ميلادي در كشور انگلستان ظهور نمود و سپس در متون قانوني كشورهاي ديگر چون آمريكا و درزمان انقلاب كبير فرانسه مورد استقبال مردم آن كشور قرار گرفت (ملك يونان، 1349:

18). انگليسي ها نهاد هيأت منصفه را يكي از خدمات كشور خود به تمدن بشری و آن را مايه ي مباهات خود مي دانند (جباري، 1332: 62).

هيأت منصفه از دو جزء “هيأت” و” منصفه” تركيب يافته است. “هيأت” در لغت به معناي” وضع، شكل، صورت، ظاهر، پيكر، علم نجوم و دسته اي از مردم” و” منصفه “ نيز در معاني “مؤنث منصف، با انصاف، عادل، كسي كه با انصاف رفتار می كند “ است(مشيري،1378: 1679). در معنای اصطلا حي هيأت منصفه، تعريف واحدی وجودندارد. برخي به اعتبار نقش هيأت منصفه، آن را به “دخالت افراد حرفه اي در پاره اي امور”(محسني،1357: 121) تعريف كرده اند؛ كه ايراد آن در مبهم و كلي بودن واژگان”حرفه اي و پاره اي امور” است، تعري ف كامل تر از آن عبارت است از: “مجموعه افرادي كه براي اظهار نظر در صحت و سقم افعال انتسابي به متهم (بدون توجه به ماهيت قضا يي آن) در بعضي محاكمات شركت مي كنند” (ضرابي،1372: 156). ضعف اين تعريف نيز اين است كه صحت و سقم افعال انتسابي متهم، جدا از عنصر رواني وي، مورد توجه واقع شده است. بنظر، تعريفي كه تا اندازه اي مشكلات تعاريف قبل را ندارد و در اين مقاله مورد استناد مي باشد به اين قرار است: هيأت منصفه نهادي مردمي- قضايي است كه به نمايندگي از وجدان فعلي جامعه، تحقق يا عدم تحقق هر يك از عناصر مادی و رواني جرم مورد سوال قاضي صاحب حكم و در صورت لزوم تخفيف مجازات را بيان مي كند.

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر